fbpixel
Victorinox logo
Dit merk met het Zwitserse kruis in zijn logo is een echt kind van de jaren van snelle industrialisering in Midden Europa. Tegenwoordig staat het naast de bekende kaas en chocolade symbool voor Zwitserland. In 1884 werd het merk opgericht als officiële messenmaker voor het Zwitserse leger en in de ruim 125 jaar van zijn bestaan is het praktische en veelzijdige officiersmes, dat bekend staat als het Zwitserse legermes, legendarisch geworden. Dit legermes is uitgegroeid tot een waar begrip op de belangrijkste markt: de Verenigde Staten. Het Victorinox-concern, een familieonderneming, omvat echter nog een handvol divisies, met producten die stuk voor stuk hoogtepunten zijn van functionaliteit gepaard met stijl. Ook topkwaliteit, grote betrouwbaarheid en consistente functionaliteit zijn kenmerkend voor de horloges van dit merk, evenals voor zijn zakelijke praktijk. Geconfronteerd met een ernstige recessie worgde CEO Karl Elsener dat overtollige werknemers op andere manieren in hun inkomsten konden voorzien tot de storm weer ging liggen, terwijl hijzelf nieuwe markten aanboorde en nieuwe producten ontwikkelde, zoals een assortiment koffers en parfums. Sinds de overname van de Amerikaanse dochter Swiss Army Brands, Inc. in 2002 heeft het Victorinox-concern de naam Victorinox Swiss Army aangenomen en is met succes begonnen aan het toepassen van de spreekwoordelijke veelzijdigheid en degelijkheid van de praktische zakmessen op de betaalbare horlogelijn. Het bewijs hiervan is te vinden in de horloges Infantry, Airboss en Alpnach, die de afgelopen jaren geïntroduceerd zijn en zich een plek op de markt hebben veroverd. Op de Chrono Classic worden de uur- en minutenwijzer van het horloge op vernuftige wijze omgezet in een chronograaf, waarbij honderdsten van een seconde worden aangegeven in het grote datumvenster.