10 dingen die je waarschijnlijk nog niet wist over Victorinox

  1. Stichting: Karl Elsener opent in 1884 een messenwinkel in Ibach-Schwyz, en zijn moeder Victoria steunt hem hierin. Vanaf 1891 had hij al zo veel bekendheid verworven dat het bedrijf zakmessen leverde aan het Zwitserse leger. Het beroemde logo, een wit kruis in een rood schild is sinds 1909 in gebruik.
  2. Naam: Als Karls moeder in 1909 overlijdt besluit hij het bedrijf de naam “Victoria” te geven, naar de naam van zijn overleden moeder. Toen in 1921 het roestvrij staal werd geïntroduceerd (acies inoxydable in het Frans, wat vaak werd afgekort tot Inox), werd de naam van het bedrijf gewijzigd in “Victorinox”.
  3. Algemeen: Sinds het ontstaan van Victorinox in een messenatelier in 1884, staat het merk bekend om haar functionaliteit, innovatie en unieke design. Tot op de dag van vandaag is Victorinox een wereldwijd bedrijf met zes productcategorieën: Zwitserse zakmessen, professionele en huishoud messen, horloges, reisuitrusting, kleding en parfum. Nog maar 40% van de productie is nog puur gericht op het maken van de beroemde zakmessen.
  4. Bekendheid: verschillende Amerikaanse presidenten hebben in opdracht van het Museum of Modern Art in New York gepersonaliseerde versies van het Zwitserse leger zakmes laten maken. Het museum beschikt over een ruime collectie Victorinox producten.
  5. Horloges: Sinds Victorinox in de jaren ’80 Swiss Army als trademark heeft laten registreren, kwam er een weg vrij voor het maken van andere producten naast het populaire zakmes, zoals zonnebrillen en horloges. De introductie van horloges bleek aan te slaan bij het publiek en sindsdien is het aanbod van horloges gegroeid met een wijd assortiment van luxe horloges tot robuuste duikhorloges, van quartz tot mechanisch.
  6. Speciaal aan Victorinox: Vijftien tot twintig miljoen onderdelen passeren de assemblagelijn in de fabriek Victorinox elke maand. Elk mes, product en gereedschap wordt onderworpen aan een strenge kwaliteitscontrole op elk van de zeven fasen van de productie.
  7. Elke millimeter ruwstaal wordt gecontroleerd en de metalen worden digitaal geanalyseerd op treksterkte. De messen worden gesneden, gepolijst, gesmeed en vervolgens vermalen en geslepen. Alle producten worden gecontroleerd door echte ogen en echte handen na elke stap van de productie. Perfectionisme is een understatement. Deze nauwkeurigheid zorgt voor de unieke perfecte kwaliteit van de producten van Victorinox.
  8. 9/11: Ook Victorinox heeft te maken gekregen met tegenslagen. De terreuraanslagen op de Twin Towers in 2001 leidden tot strenge reisbeperkingen en een daling in consumentenbestedingen. Vooral deze reisbeperkingen zorgden voor een flinke daling in de verkoop van zakmessen, aangezien deze niet meer mee het vliegtuig in mochten. Naar verluidt daalde hierdoor de verkoop van het befaamde Victorinox zakmes met maar liefst 50%.
  9. Victorinox op het witte doek: De horloges van Victorinox zijn meerdere malen om de polsen van acteurs op het witte doek verschenen. Zo droeg Jake Gyllenhaal in de film Source Code uit 2011 een Victorinox Swiss Army Chrono Classic XLS MT. Hugh Jackman draagt een groene Victorinox Swiss Army Original horloge in de film Eddie The Eagle in 2016. Will Smith draagt in de befaamde film I Am Legend twee horloges. Een van deze horloges is het Swiss Army ST 4000 model van Victorinox.
  10. Populaire modellen: Populaire modellen onder de horloges van Victorinox zijn onder andere: Victorinox Swiss Army Men’S 241148 Classic Chronograph Red Dial Watch, Swiss Army Classic Officer’s Stainless Steel GMT Mens Strap Watch Silver Dial Calendar, Swiss Army 241552 Stainless Steel Case Black Calfskin Men’s Watch, Victorinox Swiss Army Alpnach Automatic Mens Sports Watch
  11. Limited Editions: Limited edition-modellen werden ontworpen om Victorinox' 125-jarig bestaan te vieren. De Infantry Vintage Chronograph Jubilee Edition werd geïntroduceerd in 2009. Het horloge is voorzien van een 44-mm kast. Geïnspireerd door de Tweede Wereldoorlog heeft het horloge een olijfkleurige draaiknop, om hulde te brengen aan de Verenigde Staten Army Dodge trucks die werden overgenomen door het Zwitserse leger aan het einde van de oorlog. Een aparte limited edition lijn voor vrouwen is ontwikkeld in 2009 uit de samenwerking van de Zwitserse leger en Susan G. Komen for the Cure. Tien procent van de opbrengst van de detailhandel ging naar de Susan G. Komen for the Cure Foundation voor onderzoek naar borstkanker.